Het laatste nieuws

FrieslandCampina ontwikkelt coöperatieve visie 2025 Melk met Meerwaarde

2 augustus 2017

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft de kaders voor de ontwikkeling van de coöperatie geformuleerd voor de komende jaren: de coöperatieve visie 2025 Melk met Meerwaarde. Verduurzaming van de zuivelketen is een belangrijk thema in deze visie.

Frans Keurentjes, voorzitter van het bestuur: “Aan de hand van de geformuleerde ambities gaan we met de leden-melkveehouders in gesprek over de gewenste ontwikkeling van de melkveehouderij en van FrieslandCampina. Individueel ondernemerschap en vakmanschap staan aan de basis van het succes van onze eigen melkveebedrijven. Marktgerichtheid vanuit het collectief belang vormt de basis van een succesvolle coöperatie en onderneming. Zoals wij zelf aan de toekomst van ons eigen melkveebedrijf werken, werken we samen aan de duurzame ontwikkeling van FrieslandCampina.”

Vooruitstrevende ketenaanpak
De zuivelcoöperatie wil meer waarde creëren voor de leden, nu en in de toekomst, door een onderscheidende en vooruitstrevende ketenaanpak die marktgericht is, inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving en actief bijdraagt aan de realisatie van klimaat- en milieudoelen. Een zuivelcoöperatie waar de leden trots op zijn en waarvan de melk en zuivelproducten zowel regionaal als wereldwijd gewaardeerd worden.

Inspelen op snelle veranderingen
Aanleiding voor het opnieuw formuleren van de ambities van de coöperatie zijn de snelle veranderingen in de markt en in de maatschappij, alsmede de snelle groei van de melkveehouderij in Nederland na de afschaffing van de melkquotering in 2015. Volgens FrieslandCampina betrekken afnemers en consumenten aspecten als duurzaamheid steeds meer in hun beslissing bij het doen van aankopen.

Frans Keurentjes: “Wij denken dat het samen opnieuw vaststellen van de uitgangspunten van de coöperatie richting geeft. We zien toenemende verschillen in de ontwikkeling van bedrijven van de leden. Het individueel belang komt niet altijd overeen met het collectief belang. Met elkaar zullen we moeten vaststellen hoe we het collectieve belang het best kunnen dienen en tegelijkertijd ruimte kunnen bieden voor verscheidenheid en ondernemerschap.”

Excelleren op kwaliteit en duurzaamheid
Centrale thema’s in de visie zijn ‘Waarde voor ons’, ‘Zorg voor dier en natuur’ en ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Onder het eerste thema speelt met name de discussie of de coöperatie aanbod- of marktgedreven moet zijn. De nadruk zal liggen op zuivelproducten die voor afnemers en consumenten onderscheidend zijn en zo meerwaarde kunnen bieden. Keurentjes: “Als bestuur vinden we dat de mogelijkheden in de markt leidend moeten zijn. In Nederland kunnen we excelleren op terreinen zoals kwaliteit en duurzaamheid. Dat doen we op basis van ons vakmanschap, kennis en ervaring.” FrieslandCampina wil samen met de leden-melkveehouders en andere partijen onderzoeken of er nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van productie van duurzame energie.

Maatschappelijk draagvlak
Over het thema ‘Zorg voor dier en natuur’ zegt Keurentjes: “Duurzame ontwikkeling is niet langer optioneel. Verantwoorde productie met respect voor dier en natuur is een randvoorwaarde om onze melk voor afnemers en consumenten aantrekkelijk te houden en speelt een grote rol bij het behouden en verbeteren van het maatschappelijk draagvlak voor de melkveehouderij. Hierbij is het van belang om transparant inzicht te geven in de wijze waarop we produceren.” Een aandachtspunt is onder meer het toewerken naar een meer circulaire melkproductie. Hieronder valt onder meer energieneutraliteit en het effectief terugdringen van de broeikasgasuitstoot op boerderijen.

Transparantie en zichtbaarheid
FrieslandCampina streeft ernaar dat de melkveehouderij en de coöperatie een gewaardeerd onderdeel zijn en blijven van de samenleving. Dit valt onder het derde thema, ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Keurentjes: “De wijze waarop we melk produceren is net zo belangrijk als wat we produceren. Duurzaamheid, biodiversiteit en de omgang met dieren zijn belangrijke thema’s. Tegelijkertijd is het van belang dat organisaties en consumenten meer inzicht en begrip krijgen voor de omstandigheden waaronder boeren werken en waarom wij bepaalde keuzes maken. Verbinding is hierbij essentieel en dat vraagt om transparantie en zichtbaarheid. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor het behoud van de koe in het Nederlandse landschap.”

FrieslandCampina won in 2014 de Koning Willem I Prijs in de categorie Grootbedrijf. 

Meer informatie:
www.frieslandcampina.com

Vorig artikelOverzicht Volgend artikel