Het laatste nieuws

Maria van der Heijden: 'We moeten voorbij die 'groene bubbel' komen'

16 december 2021

Maria van der Heijden is directeur-bestuurder van MVO Nederland – het grootste duurzame bedrijfsnetwerk van Europa. Ze neemt daarnaast ook weer plaats in de vakjury van de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap. MVO Nederland wil anderen inspireren om duurzamer te ondernemen en laten zien dat het niet zo moeilijk is. ,,We moeten voorbij die 'groene bubbel' zien te komen."


1. U bent directeur bestuurder van MVO Nederland. Wat wil MVO Nederland bewerkstelligen in het ondernemerschap in Nederland?

,,Wij willen de beweging van ondernemers die duurzaamheid belangrijk vinden ondersteunen, versterken en versnellen. We willen die groep groter maken en hun impact vergroten. Ook lobbyen we voor verandering van de spelregels. De belasting op arbeid naar beneden en de belasting op milieuvervuiling omhoog.”

2. MVO Nederland vindt dat ondernemers alleen kunnen blijven ondernemen in de ‘nieuwe economie’. Kunt u dat uitleggen?

,,We moeten met elkaar veranderen naar toekomstbestendig en klimaatneutraal ondernemen. De fossiele industrie heeft geen toekomst meer. Bedrijven moeten hun businessmodel aanpassen zodat ondernemen voldoet aan deze vier eisen: klimaatneutraal, circulair, inclusief en met eerlijke ketens. Als we doorgaan op de huidige manier dan hollen we ons bestaansrecht uit. Je ziet bij corona ook dat dat door een verstoring tussen mens en natuur komt. Dat heeft enorme impact op de economie. In 2023 komt al Europese regelgeving dat bedrijven moeten rapporteren over hun impact op mens en natuur.”

3. En dat veranderen naar die nieuwe economie gaan jullie op 13 mei in de spotlight zetten op NE22, door een ‘ode te brengen aan het ongemak’. Tipje van de sluier?

,,Om de nieuwe economie te bereiken moeten we veranderen. Alleen, veranderen is spannend en kost energie. En ja, dat zorgt voor ongemak. Over je angst voor het onbekende heen stappen en lef tonen. Gesprekken aangaan met andersdenkenden. Durven zeggen wat je vindt, ongeacht de belangen of rol die je hebt. De eenvoudigste weg is ook de comfortabelste: niet veranderen. Op ons Nieuwe Economie-festival 2022 (NE22) gaan we voor de meest nodige weg: dwars door het ongemak heen. Mensen die uit hun comfortzone durven te stappen kunnen meedoen op vrijdag 13 mei.”

4. Zowel MVO Nederland als de Koning Willem 1 Stichting zetten duurzaam ondernemen in de spotlight. Bijvoorbeeld met het NE22 festival en met de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap. Waarom is het zo belangrijk om deze aandacht te genereren?

,,Het is belangrijk om dit onderwerp aandacht te geven om voorbij die ‘groene bubbel’ te komen, de mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om duurzaam te ondernemen. We inspireren andere mensen om duurzamer te ondernemen door te laten zien dat het niet zo moeilijk is. Ook met kleine stappen kun je een bijdrage leveren. We hebben veel waardering voor de moed en het lef van mensen die al volledig op duurzaamheid focussen. Wat ons bindt met de Koning Willem I Stichting is dat ook bij de prijs voor Grootbedrijf en MKB naar duurzaam wordt gekeken. Dat is erg mooi. Daarnaast is het super gaaf om te zien dat met de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap ook een prijs is voor het excelleren op het gebied van duurzaamheid.”

5. Ondernemers hebben moeilijke jaren achter de rug. Waarin hebben ondernemers jullie de afgelopen jaren verrast?

,,Het is ons opgevallen dat duurzame ondernemers niet stoppen, ook niet in moeilijke tijden. Dus dit gaat echt over een toekomstbestendig businessmodel! We zien daarnaast dat de kloof tussen ondernemen en duurzaam ondernemen groter wordt. Mensen hebben sores door corona en denken: ‘Nu moeten we ook nog iets doen met duurzaamheid’. De koplopers in duurzaamheid gaan gewoon door, maar de bedrijven die nog niets met duurzaamheid doen, bewegen minder op dat vlak. Maar ook de coronacrisis biedt mogelijkheden op dit gebied, zoals thuiswerken en herinrichting van kantoorpanden.”

6. De kernwaarden van de Koning Willem I Stichting zijn duurzaamheid, daadkracht, doorzettingsvermogen, durf en innovatie. In hoeverre zijn die van toepassing op jullie onderneming MVO Nederland?

,,Allemaal wel, vooral doorzettingsvermogen. Wat wij doen is een uphill battle. Je doet twee stappen vooruit en één achteruit. Het proces van spelregels en wetgeving veranderen gaat niet zo snel en we moeten daarom erg onze nek uitsteken.”

7. Er zijn ondernemers en bedrijven die nog twijfelen om zich aan te melden voor de Koning Willem I Prijs. Wat zou u willen adviseren?

,,Ik snap dat er bedrijven zijn die denken: ‘ben ik wel helemaal perfect, heb ik het ideale plaatje?’ Maar het gras is altijd groener bij de buurman. Heb vertrouwen in eigen innovatie en doorzettingsvermogen! Twijfelen is niet erg, maar stap over je eigen bescheidenheid heen. Je medewerkers en toeleveranciers verdienen het om in de spotlight te staan.”

Vorig artikelOverzicht Volgend artikel