Het laatste nieuws

Liz Engelberts: 'Nederland heeft een sterk startupbeleid'

17 juni 2022

De indrukwekkende zonne-auto van Lightyear waarmee Anne-Marie Rakhorst de finalisten van de Plaquette bekendmaakte is dit najaar op de Nederlandse wegen te zien. Liz Engelberts van Lightyear vertelt over hoe het bedrijf in zes jaar van 5 naar 500 werknemers ging. ,,We willen zo snel mogelijk een Lightyear 2 op de markt brengen die beschikbaar is voor een groter publiek.”


1. Vertel eens in een notendop wat Lightyear doet.

,,Lightyear is in 2016 ontstaan vanuit 5 studenten van de TU Eindhoven die al vier jaar op een rij de World Solar Challenge in Australië hadden gewonnen. In zes jaar ging het bedrijf van 5 naar 500 werknemers en staat er een zonne-auto die dit najaar geproduceerd wordt voor op de openbare weg.”

2. Wanneer ben jij zelf ingestapt?

,,Ik heb anderhalf jaar geleden mijn masterscriptie kunnen schrijven bij Lightyear en ik wilde niet meer weg! Nu ben ik bijna een jaar verantwoordelijk voor alle events in binnen- en buitenland.”

3. Lightyear begon in Nederland, hoe is ons ondernemersklimaat voor startups?

,,Nederland heeft een sterk startupbeleid, maar je merkt wel dat het in Europa moeilijker is om investeringen op te halen dan in de Verenigde Staten. We zijn gevestigd in de BrainPort regio nabij Eindhoven, net zoals veel andere innovatieve bedrijven. Dat is een goede en vooral inspirerende omgeving voor een technologiebedrijf zoals Lightyear.”

4. Lightyear speelde ook een rol in de bekendmaking van de finalisten voor de Koning Willem I Plaquette?

,,De Koning Willem I Stichting vroeg ons of we konden voorzien in duurzaam vervoer voor de bekendmaking van de finalisten van de Plaquette. Dat is ons op het lijf geschreven natuurlijk, dus wij stuurden onze Lightyear zonne-auto om met het team de bekendmakingen te doen. Anne-Marie Rakhorst deed het woord, zij is ook een van onze ambassadeurs.”

5. Je was zelf ook aanwezig bij de bekendmaking van de finalisten, hoe hebben zij jou geïnspireerd?

,,Het zijn alle drie interessante bedrijven, Kipster, EMMA Safety footwear en MUD Jeans. Het was geweldig om te zien hoe daadkrachtig ze bezig zijn op het gebied van duurzaamheid en niet alleen maar honderd procent gefocust zijn op financial profit, maar ook op societal profit. Er zijn namelijk veel bedrijven die gewoon even ‘meer aan duurzaamheid’ willen doen. Maar deze bedrijven hebben duurzaamheid in hun kern.”

6. Wat zijn de volgende stappen voor Lightyear?

,,Dit najaar gaat de auto in productie, de eerste kentekens zijn al binnen! De lancering die enkele weken geleden plaatsvond is ook te zien op YouTube. Eind dit jaar rijdt de Lightyear op de Nederlandse wegen. Daarna willen we zo snel mogelijk een Lightyear 2 op de markt brengen die betaalbaarder is en daarmee ook beschikbaar is voor een groter publiek.”

Vorig artikelOverzicht