Jurylid Jim Stolze werd bekend als oprichter van TEDxAmsterdam en is mede-oprichter van Aigency, dat kunstmatige intelligentie implementeert bij klanten. Hij ziet graag dat ook unusual suspects zich melden voor de Koning Willem I Prijs. ,,Zou leuk zijn als we het cirkeltje groter maken en meer techbedrijven terugzien.”
,,Aigency is kortgezegd een agency voor artificial intelligence. Onze klanten waaronder Heineken en het Ministerie van VWS zijn heel innovatief en hebben veel data, maar ze willen er meer uit halen. Daar helpen wij bij.”
,,Dat de wereld een stuk groter is dan je denkt. In die tijd had ik een eigen reclamebureau en dacht dat ik het helemaal voor elkaar had. Toen ik bij TED in California kwam, viel ik van m’n stoel. Daar stonden mensen te praten over problemen en oplossingen die veel groter waren dan waar wij mee bezig waren. Ik heb het bureau verkocht en ben me gaan inzetten voor TED om meer mensen die inzichten te gunnen.”
,,Wij werkten bij Aigency al decentraal, daarin veranderde dus weinig! We werken veel met internationale studenten die vanuit een studentenkamer of universiteit werken. We hebben ook geen vergaderingen, maar gebruiken Slack en Notion. De enige reden dat we bij elkaar komen is om pizza te eten. Mijn opdrachtgevers moesten er wel wat aan wennen dat dingen sneller en digitaler gingen. De beweging van de digitale transformatie is door de pandemie zelfs versneld.”
,,Ik zou het heel leuk vinden om juist ook de unusual suspects terug te zien. Dat bedrijven zich aanmelden die wat jonger en innovatiever zijn en nog nooit van de prijs hadden gehoord. Zou leuk zijn als we het cirkeltje groter maken en meer techbedrijven terugzien.”
,,Aan de ene kant is groei een belangrijke meetlat of een bedrijf iets heeft gevonden dat werkt. Je moet iets hebben waar mensen op zitten te wachten, anders is het een hobby. Maar soms gaat de groei ten koste van het maatschappelijk besef. Dan kan bijvoorbeeld iets dat goed gaat in marketing overgaan in manipulatie. Aan de andere kant zie je ook bedrijven die ethisch goed bezig zijn, maar nauwelijks omzet genereren, dan ben je meer een charitatieve instelling. Je bent in mijn ogen een terecht genomineerde als je groeit én een goed afgesteld moreel kompas hebt. Sterker nog, we zien steeds vaker dat juist de purpose zorgt voor nieuwe omzet.”
,,Klinkt als een open deur, maar: schrijf je in. Alleen al door het nadenken met je team over hoe je jouw bedrijf ‘verkoopt’ via het inschrijfformulier, leer je over jezelf. Het is een soort introspectie. Als je iets tegenkomt dat je nog niet op niveau vindt, kun je daar ook dit jaar aan werken en volgende editie meedoen. Je leert in elk geval van het proces.”
Ook koninklijk bezoek ontvangen?
Ding dan mee naar de Koning Willem I Prijzen 2022.